Image by senivpetro on Freepik
Jak připravit auto na zimu - Průvodce údržby a základního servisu vozidla (nejen) na zimu?
Základní příprava auta na zimu
Správná příprava vozu na zimu vám umožní vyhnout se různorodým nežádoucím problémům. S příchodem zimy je zcela zásadní se o auto postarat a připravit ho na příchod krutých mrazů, abyste ani v těch nejchladnějších ránech neměli problémy se startováním motoru nebo nastupováním do auta. Jak by měl takovýto servis auta vypadat?
Včasná výměna na zimní pneumatiky
Výměna letních pneumatik za zimní je a naprostý základ přípravy na zimu. Jste si ale jistí, že výměnu provádíte správně? Na co je dobré při nasazování zimních gum myslet?
Základem je to, aby zimní pneumatiky měly minimálně 4 mm dezén (vzorek vystupující z pneumatiky). V opačném případě mohou mít dokonce horší jízdní vlastnosti, než nové letní gumy.
Pamatujte, že vždy musí být vyměněny všechny čtyři pneumatiky a pneumatiky na obou nápravách musí být v podobném stavu. Existuje názor, že lepší pneumatiky je vhodnější nasadit na přední kola, ale to je mýtus. Zadní pneumatiky jsou stejně důležité, protože zajišťují jízdní stabilitu.
Důležité je také pamatovat si dobu pořízení zimních gum. Zimní pneumatiky by neměly být starší než 5 let. Směs pneumatiky postupně tvrdne a po mnoha letech nemusí mít správnou měkkost, která je pro zimní pneumatiky charakteristická.
V rámci výměny letních pneumatik za zimní pamatujte také na kontrolu tlaku v pneumatikách.
TIP: Víte, jaký má být správný tlak v pneumatikách?
Kdy přezout auto?
Povinnost jezdit se zimními pneumatikami platí od 1.11. do 31.3. Toto nařízení má však zcela zásadní dovětek, který zní: “v případě, že: je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.”
V praxi to tedy znamená, že ačkoliv nás s letními pneumatikami zastaví policejní hlídka například uprostřed ledna, ale nebude zrovna mrznout ani sněžit, nemůžeme být pokutování ani jinak perzekuováni.
Extra doporučení: k rituálu výměny pneumatiky přidejte také kontrolu náhradního kola. Náhradní kolo je často opomíjeno, a že je v nepoužitelném stavu můžeme bez pravidelné kontroly zjistit až tehdy, kdy ho budeme nejvíce potřebovat.
Autobaterie
Photo by Daniel @ bestjumpstarterreview.com on Unsplash
Jedním z nejčastějších viníků zimních poruch a trablí je baterie. Špatný stav baterie nám zejména u vznětových motorů může zabránit v ranním nastartování motoru za studena. Vznětové motory vyžadují vyšší startovací výkon a také generují větší odpor v prvních minutách provozu, protože déle trvá, než se zahřejí na provozní teplotu.
Dnešní bezúdržbové baterie často nemají přístup k elektrolytu, proto byste se jej neměli pokoušet sami doplňovat. Je to nebezpečné a může to způsobit problémy s elektrickým systémem vozu.
Stav baterie můžeme zkontrolovat měřičem. Měření by mělo být prováděno jak když je baterie v klidu, tak když je zatížená. Toto měření umí provést v každém autoservisu a náklady na něj nejsou nikterak vysoké, často je prováděno dokonce zcela zdarma. V případě zjištění, že stávající akumulátor není vyhovující, doporučujeme vyměnit baterii za novou.
Pravidelný servis pro provozní kapaliny
Před zimní sezónou musíme také zkontrolovat nebo vyměnit zimní kapaliny. Proč?
Chladící kapalina
Chladicí kapalina je uzpůsobena tak, aby přežila i ty nejtěžší podmínky a je schopna odolat největším mrazům. Samozřejmě mluvíme o čerstvé chladicí kapalině. Opotřebením ztrácí své vlastnosti a práh tuhnutí může jít nebezpečně až k 0 stupňům C.
Jaká jsou rizika zamrzání chladicí kapaliny u ojetého vozu? Je třeba pamatovat na to, že se nachází v bloku motoru, což může v nejhorším případě způsobit jeho prasknutí. Opotřebovanou chladicí kapalinu je třeba vyměnit za novou nebo přidat koncentrát pro snížení bodu tuhnutí.
Brzdová kapalina
Stejně velkou pozornost je třeba věnovat brzdové kapalině. Je vysoce hygroskopická (absorbuje vlhkost ze svého okolí), což v praxi znamená, že jakékoli netěsnosti mohou způsobit vniknutí vody do brzdového systému. Přítomnost vody snižuje bod varu brzdové kapaliny, snižuje účinnost brzdění a v kritických situacích může brzdění zcela znemožnit.
Standardní suchý bod varu brzdové kapaliny je okolo 240 - 280 C°. Ve skutečnosti jen asi 3 % kapalné vody v brzdové kapalině stačí ke snížení bodu varu až o cca 90 C°.
Kontrola a výměna brzdové kapaliny
V první řadě je potřeba zkontrolovat bod varu. Stav brzdové kapaliny může navíc v některých případech udávat i barva – kapalina mění barvu ze slámové na více hnědou.
Pokud jde o časový rámec, kapalina by se měla měnit přibližně každé 2 roky (nebo 60 000 km). Samozřejmě, pokud obsah vody v kapalině dosáhne 1 procenta, výměna je taktéž více než na místě.
Brzdovou kapalinu si ale sami vyměnit nemůžeme, protože nové vozy mají systémy ABS a ESC, které výměnu výrazně komplikují a vyžadují použití diagnostického testeru. Nejlepším řešením proto bude návštěva autoservisu.
Motorový olej
Photo by Tim Mossholder on Unsplash
Novější auta si o výměnu oleje zpravidla řeknou sama, popřípadě by měl být olej vždy zkontrolován na pravidelných prohlídkách v autoservisu. Pro všechny případy je zde však možnost si alespoň zkontrolovat hladinu pomocí měrky oleje, kterou je viditelně přístupná v oblasti motoru vozidla.
Při rozhodování o výměně motorového oleje si musíme dát pozor na jeho zimní parametr, který je označen číslem před písmenem „W“. Tento parametr by měl být co nejnižší. Olej s nízkou zimní viskozitou zajistí v zimě snadnější startování,rychleji se dostane ke všem součástem motoru a zajistí jejich bezpečný provoz.
Pravidelná údržba pro stěrače
Stojí zpravidla jen nižší stovky korun, ale mají obrovský dopad na naši bezpečnost. I přesto je má však mnoho řidičů v hrozném stavu. Řeč je samozřejmě o lištách stěračů. V zimě musí čelit nejen dešti, ale především kalům, které dopadají na sklo z aut jedoucích před námi.
Abychom se vyhnuli šmouhám a nepříjemnému vrzání, vynechme stojan s nejlevnějšími „tržními“ stěrači a sáhněme po lištách od prověřených výrobců.
Nezapomeňte vyměnit kapalinu do ostřikovačů. Při výběru musíme vybrat takovou, která má nízký bod mrazu. Abychom měli jistotu, že nás zavlažovače nezklamou ani při největších mrazech, doporučujeme zvolit tu s bodem mrazu -20 C°.
Tip: Víte, jak postupovat při umývání podvozku auta?
Co zahrnuje důkladnější údržba a příprava vozidla na zimu?
Photo by Michael Heuser on Unsplash
Úkony zmíněné v předchozích odstavcích by měly být naprostým základem a rituálem, který je vykonáván s železnou pravidelností. Podívejme se však i na další kroky, které je v rámci údržby svého vozidla a jeho přípravy na zimu vhodné vykonat.
Údržba podvozku
Před zimou je vhodné podvozek ojetého vozu prohlédnout, zda nejeví známky koroze. Pro kontrolu je nejlepší využít speciální nájezd či kanál, díky kterému budeme mít pohodlný přístup do celého šasi. V některých městech jsou k dispozici také bezplatné nájezdy, popřípadě můžeme zvednout vozidlo pomoci zvedáku.
Největší pozornost musíme věnovat nosným prvkům, zavěšení a brzdovému a palivovému potrubí. Jakékoli známky hniloby je nejlepší okamžitě odstranit, aby se zabránilo jejich šíření. Vyplatí se také chránit podvozek antikorozním nátěrem, který odrazí nápor silniční soli a bahna.
Pravidelná kontrola zapalovacích a žhavících svíček
Vznětový motor
Před nastartováním naftového motoru musíme počkat na zahřátí žhavicích svíček. Jedná se o vysokoteplotní ohřívače zabudované v hlavě válců pro usnadnění startování zejména při nízkých teplotách.
Žhavící svíčky také stabilizují volnoběžné otáčky při zahřívání motoru. Problémy se startováním naftové jednotky mohou naznačovat, že žhavící svíčky jsou již silně opotřebené, proto se vyplatí je před zimním obdobím zkontrolovat a v případě potřeby vyměnit.
Zážehový motor
U benzínového motoru zkontrolujte svíčky, ale úplně jiné - zapalovací. Iniciují zažehnutí směsi paliva se vzduchem (u vznětového motoru k tomu dochází automaticky), takže pracují neustále.
Opotřebované zapalovací svíčky mohou nejen znesnadnit startování ojetého vozu, ale mohou způsobit i další nežádoucí komplikace, jako je např. ztráta výkonu, zadušení motoru, zhasnutí nebo nerovnoměrný chod.
Opotřebené zapalovací dráty mohou způsobit podobné příznaky, proto se vyplatí je vyměnit společně. Případné proražení zapalovacích kabelů lze pozorovat po setmění. Vlhkost na nich může způsobit přeskakování jisker viditelných ve tmě.
Údržba alternátoru
V zimě je při každém nastartování studeného motoru ohromně zatížená baterie. Elektřinu spotřebovanou startérem musí za jízdy doplňovat alternátor. Kromě toho zodpovídá za napájení všech ostatních elektrických zařízení, tedy osvětlení, rádia, klimatizace, navigace atd. Z tohoto důvodu musí být stav alternátoru velmi dobrý.
Opotřebovaný alternátor nemusí nabíjet baterii. Výsledkem budou notorické problémy se startováním motoru a nutnost neustále zapojovat usměrňovač. Stav alternátoru změříme připojením měřiče na svorky a nastartováním motoru. Poté zkontrolujeme, zda je měření nabíjení na odpovídající úrovni. Opotřebovaný alternátor můžeme vyměnit za nový nebo poslat na repas.
Kontrola těsnění
Photo by Daniel Foster on Unsplash
Problém tak prozaický a jednoduše řešitelný, až je to úsměvné. Zamrzlá těsnění jsou věc, na kterou si vzpomeneme pouze v momentě, kdy se nemůžeme dostat dovnitř auta. Voda, která se dostane do těsnění, může způsobit, že dveře při mrazu jednoduše přimrznou ke karoserii. Pokus o jejich otevření za každou cenu často končí zlomenou klikou nebo vytrhnutým těsněním.
Jak se proti tomu chránit? Stačí nejlevnější tyčinka nebo sprej na ochranu těsnění. Měl by chránit nejen dveře, ale i kufr.
Pravidelná údržba pro karoserie
Před zimní sezónou se vyplatí zajít na kompletní mytí auta, nejlépe do ruční myčky. Odstraníme tak případné nečistoty, které by mohly později zadržovat vodu a vést k jejímu zamrznutí. Po důkladném umytí celé karoserie je třeba ji osušit a ideálně nanést ochranný vosk. Voskový povlak ochrání lak před nečistotami a drsnými zimními podmínkami.
Takové důkladné umytí vozu je také skvělou příležitostí podívat se na nátěr laku. V ojetém voze najdeme drobné oděrky a či začínající korozi, která by mohla během zimy eskalovat. Čím dříve je odstraníme, tím lépe.
Brzdy
Brzdové systémy moderních aut to mají přes zimu velmi těžké. Různé systémy, vč. ABS nebo ESP vyžadují efektivní a přesné ovládání. Led, sníh, listí a písek aktivují brzdy různými způsoby a systémy zajišťují stabilní jízdní dráhu.
V první řadě bychom měli zkontrolovat brzdové kotouče a destičky. Naší pozornosti by neměl uniknout ani stav brzdových hadiček či kapaliny.
Mnoho problémů během zimy také často způsobuje ruční brzda, která může při zatažení zamrzat. Pokud jsou lanka staré a zkorodované, zaseknou se. Řešení? Vyměňte lanka za nové, odolné proti mrazu.
Světla
Výmoly, retardéry, obrubníky a další překážky na vozovce způsobují, že se souosost světel časem dekalibruje. To nejvíce poznáme nejvíce právě v zimě, kdy z důvodu krátkého po soumraku najzedíme podstatně více než v létě. Mnoho z nás jezdí do práce i z práce domů v naprosté tmě.
Údržba světel by měla pravidelně probíhat hned z několika důvodů.
Nastavení světlometů
Abyste neoslňovali ostatní řidiče, nastavte si správnou úroveň světlometů. Provedeme to na diagnostické stanici, dílně nebo svépomocí, a to tak, že zajedeme autem ke stěně, na kterou si označíme úroveň, kam svítí a následně světlomety srovnáme.
Poškození čočky
Dalším problémem světel může být, že dostatečně nesvítí. Důvody jsou obvykle dva. Prvním je zašpinění či poškození čočky. Kamínky, písek a další nečistoty na vozovce vedou k poškrábání čočky. Naštěstí je leštění čočky poměrně jednoduché a přináší velké zlepšení.
Druhá příčina je bohužel obtížněji odstranitelná - světlomet je poškozen na vnitřní straně a světlo se uvnitř odráží. Ne všechny světlomety se dají opravit a často je nutné jej celý vyměnit.
Mlžení světel
Občas se také setkáme s takovým jevem, že se síla světelného toku světlometů zlepší až po pár minutách či desítkách minut jízdy. Čím je to způsobeno? Důvodem může být vodní pára. Na podzim a v zimě, kdy je vysoká vlhkost vzduchu, je častým problémem zamlžování žárovek u ojetých aut. Problém zmizí, až když zahřáté žárovky odpaří veškerou vodu nashromážděnou ve vnitřku světla.
Photo by Danny Sleeuwenhoek on Unsplash
Filtry
Palivový filtr
V zimě jsou bežně dostupná paliva na čerpacích stanicích obohacena o nemrznoucí přísady. Bohužel nefungují dokonale. To platí zejména pro moderní naftové motory, které jsou velmi citlivé na kvalitu paliva. Parafín vysrážený v mrazu by mohl poškodit vstřikovací systém motoru, proto je nutné používat účinné palivové filtry. Ty se zase vlivem nečistot z palivové nádrže celkem rychle zašpiní. Výměna, nebo alespoň kontrola palivového filtru před zimou je významně doporučovaná.
Vzduchový filtr
Spolu s palivovým filtrem se vyplatí vyměnit i filtr odpovědný za druhou složku směsi paliva a vzduchu, tedy vzduchový filtr. V zimě bude muset zastavit obrovské množství znečištění nasbíraného ze silnice.
Kabinový (pylový) filtr
Když už jsme u filtrů, musíme zmínit i filtr, na který mnoho řidičů zapomíná – kabinový filtr. Je zodpovědný za čištění vzduchu vstupujícího do interiéru vozu, tedy toho, který dýcháme. Na podzim je silně znečištěná listím a jinými nečistotami, které mohou později hnít.
Zatuchlý vzduch nejen zhoršuje naše kognitivní schopnosti a způsobuje například ospalost nebo bolest hlavy, ale může také způsobit alergické reakce (pyl, prach a další). Při výměně kabinového filtru před zimou je nejlepší zvolit uhlíkový. Dodatečně odstraňuje nepříjemné pachy a škodlivé plyny ve výfuku automobilů.
Nezbytné příslušenství do auta na zimu
Přes zimu se vyplatí mít v autě pár užitečných věcí. V první řadě si musíme pořídit škrabku na okna, která se nám bude bezpochyby nejedenkrát hodit. Stejně dobře poslouží i odmrazovač čelního skla. Zapomenout nelze ani na rukavice, které zabrání omrzlinám rukou.
Pokud máte starší vůz, který se musí otevírat klíčem, nezapomeňte mít v kapse bundy (ne v odkládací přihrádce) rozmrazovač zámku. Zimní rána vám usnadní protimrazový kryt nasazený na čelní sklo.
Tip: Chcete-li prodloužit životnost sedadel, obalte je potahem.
Startovací kabely by měly být taktéž součástí vybavení každého vozidla. Ať už v případě, že nebudete moci nastartovat vy, nebo bude potřebovat pomoct někdo z vašeho okolí.
Před nákupem kabelů si ověřte, na jaký objem motoru a výkon jsou uzpůsobeny. Čím větší motor, tím silnější kabely musíme koupit.
Při jízdě na hory nebo v jiných náročných zimních podmínkách je potřeba se chránit ještě pečlivěji. V náročném terénu či nečekaných situacích nás mohou zachránit řetězy, skládací sněhová lopata, tažné lano nebo kusy rohoží, které kolům umožní dostat se ze sněhu.
Shrnutí - proč nepodcenit pravidelnou údržbu auta?
Kontrola výše uvedených bodů nám nezabere mnoho času a zaručí bezpečné přežití zimy. Pokud to nechceme dělat sami, můžeme činnostmi vždy svěřit dílnám nebo specializovaným závodům. Vyhýbat se nouzovým situacím je zásadní a v tomto případě platí rčení, že obezřetný je vždy pojištěn.